E.x.p.r.e.s.s.i.o.n.i.s.t

in a midst of being a better person and HAMBA for Allah SWT..

Saturday, November 26, 2011

Kucing oh Kucing

 



KUCING!! Memang  ramai org sukakan kucing kan.... But not me. I'm neither a cat's fan nor a cat haters. Citer nie start just recently kat umah di Ipoh, saya baru jer buang seekor mak kucing dgn 4 ekor anak dia. Saya ade google hukum buang kucing nie. Ade yang ckp hukumnye  haram dan berdosa ade yang ckp harus jika memudaratkan. Tapi saya nak elaborate sikit kat sini kenapa saya terpaksa buang kucing tu.

FYI, kat umah embah saya (tepat saya menumpang berteduh selama ini) existing dah ade 4 ekor kucing yg dah remaja. Then adelah dlm 6 ke 7 ekor kucing pendatang yg sentiasa menunggu dekat luar dapur tu... mengiau3x tunggu makanan. So total 13 ekor. Then satu kucing betina, mak kepada yg 1st 4 ekor tu preggy and melahirkan 4 ekor BB baru. Total semua 17 ekor. Tapi 8 ekor je yang duduk and kuar masuk umah. Yg PATI berlegar2 je kat luar rumah.


Pertama
Disebabkan kucing2 ni berlegar2 kt dlm rumah bulu kucing bole jumpa merata-rata. kat baju, atas meja makan, kusyen, karpet and etc. The very unhygienic.Makcik saya berniaga nasi lemak dan kuih-muih waktu pagi. So kebersihan makanan yang dijual kepada org tu amatlah penting!!!!
Kedua
Kucing2 ni pun tak terurus dan terbela. Just bole bagi makan je and nobody yang bole take care. Mandikan and shampoo untuk prevent fleas. Apa yang saya bole buat just kesian je cos saya mmg tak minat dgn PETS. Kalau SIM PETS tu adelah layan. Sebab saya takleh stand dgn ia nyer "bahan buangan".Dulu pernah bela pun hermit crab dgn hamster.Tapi itu few years back and tak susah sgt nak bela compare to kucing.
Ketiga
Kt umah embah saya ni takde org yang nak kendalikan kucing2 ni. Ade pun embah saya yang dah tak berapa larat nak jalan....Yang len tu budak2 yang tahu main dgn kucing tu tapi bagi makan tak tahu. Embah saya pun dah merungut dgn kucing2 tu yang sentiasa kencing, buang air besar merata-rata. Budak2 tu pulak bila kucing tu dah membuang buat tak tahu je. Embah saya nilah yang terjengkut-jengkut pi cuci. Itu yang buat saya naik darah bila tahu hal ni. (FYI, kucing2 ini masih ade kat umah until now bcos of budak2 ni tak bagi buang and they make an oath to me that theywill bela kucing2 ni)
Keempat
Kadang2 takde makanan nak bagi kucing2 ni makan. Nasi tu ade tapi tak berlauk lah... Kat umah ni mmg hari2 masak lauk pauk tapi kalu dh abis. Kucing2 tu takde ape yg nak di makan. 
Kelima
For me, org yg nak bela kucing mestilah btul2 menjaga kucing tu. Kalau dh kekadang makan kekadang tak makan, lepas tu kucing tu plak tak terurus bukankah kasihan kat binatang tu. Saya tak kisah kalau dua, tiga ekor. Tapi kalau duk luar umah bau tahi kucing, duk dlm umah pun bau tahi kucing mmg rasa tak selesa. Lagi2 kalu dia melepas tu tempat org nak solat. Itu kalau tahi kita bole gak nampak jisim nyer..kalau kencing dan mcm2 lagi najis yg dibawa dari luar masuk ke dalam..

Saya tahu kucing tu tak berakal dan tak bersalah dlm hal ni. Sebab mmg fitrah dia sebagai binatang. Tapi, kalau membawa kemudaratan dari segi kebersihan, itu yg menyebabkan saya nekad nak buang kucing tu. Cuma saya admit saya tersilap pi buang yang kecik plak. Sepatutnya buang yg dah besar. Saya buang yg kecik tu sebab saya tanya kat embah saya nak buang yang mana then embah ckp yg mak kucing tu. Sebab beranak dah 3 empat kali dah. Then saya buat conclusion takkan nak pisahkan ibu kucing tu dgn anak2 dia. Tu yang saya buang skali dgn anak dia so at least they got their mom by their side.
End of story
Saya bukan nak buat alasan untuk satisfy everyone. Even saya post di blog ini pun just nk luahkan and nak org tahu kenapa saya buang kucing2 tu. The rest up to u.
Saya buang kucing2 tu on 08/11/11 kat Megoplex. Mungkin sesetengah org akan ckp saya ni kejam dan sebgainya. Tetapi ketahuilah wahai sang kucig sekelian saya terpaksa............... :(  
Miaow Miaow I'm Sorry!!!


2 comments:

  1. Situasi kita hampir sama. saya pun buang kucing saya juga. Saya duduk kat apartment, mmg sebenarnya susah sgt nak bela kucing kat sini. Kalo bagi berak kat beranda, kena selalu cuci. Saya pula keluar pagi balik malam mana la ada masa. Mak yg tinggal kat rumah ni marah2 sbb bau busuk. Lepas 2 saya ajar dorang berak dekat gf kawasan tanah. Tgk2 yg kucing betina ni pergi berak kat tangga, thus menggangu jiran2 lain. Smpai ada yg report kat saya. Saya xtau nak buat macam mana. Xkan la saya kena turun naik tangga setiap hari nak tgk kucing sya berak kat tangga orang ke x..dah la bnyak tangga kat apt ni..last2 saya buang kucing betina 2 dekat kedai makan. Saya xtau la kat situ bnyk makanan ke x. N saya risau kalo ada org abuse dia. Saya takut saya yg dosa kalo org zalimi kucing 2, sbb saya yg letak dia kat si2.saya cerita kat bestfriend saya pasal ni, then she became sceptic.cara dia macam nak ckap 'ko ni teruk la zalimi kucing.' Guess i got a wrong bestfriend..haha..sekarang saya fikir nak amek balik kucing 2 sbb takut saya tanggung dosa aniaya kucing, tpi kalo saya ambil dia, then saya akan aniaya jiran2 n family saya..mcam mana ni������

    ReplyDelete
  2. mcm mna ye sy pun bela kucing gk tp mak tk sk ada ibu ngn anak dia sekali 4 ekor kecik lg menyusu. tp mak tk than smpai nk buang ank 4 ekor sekali sbb berak kencing merata2 byk pulak 2. tp letak dlm sngkar pun dia akan berak kncing 2 tkpe. ibu dia dh pandai tp anak dialah yg 4 ekor 2. kncing berak kita mak blh than tp knp kncing berak kucing smpai nk kna buang? mak kta jga smpai kita besar tp kucing kecik lg nk kna buang. klau kucing berak org akan kta busuk tp klau manusia berak wangi ke? sma mcm kucing gk.tp anak kita tk buang tp kucing yg kita nk buang.

    ReplyDelete